dinsdag 19 oktober 2010

Kijken, kijken, niet kopen.

De bijpraatgesprekjes binnen bedrijf A hebben onlangs weer plaatsgevonden. Ik heb opnieuw het Pokergezicht van Lady G. geleend, om mijzelf erdoorheen te slepen. Met lood in mijn schoenen vertrek ik richting kantoor van bazin A. Ik vind het vreselijk om niet eerlijk tegen haar kunnen zijn. Maar van huis uit heb ik meegekregen dat ik nooit mag jokken, behalve als ik in crisistijd mijn baan echt niet leuk vindt. In dat geval hoef ik deze mededeling niet als zodanig te communiceren aan je bazin. Liever ben ik dan extra kritisch over mijn werk.

Tijdens het bijpraatgesprek word ik verrast met een vraag. Ik ben volgens bazin A klaar voor de 'dure opleiding A specifiek voor werkzaamheden binnen bedrijf A'. Snel doe ik een rekensommetje in mijn hoofd:
'Dure opleiding A specifiek voor werkzaamheden binnen bedrijf A' minus 'werkzaamheden binnen bedrijf A' is 'dure opleiding A'.

Leren wil ik maar al te graag, maar er is echt niemand die in deze tijd de kosten voor dure opleiding A overneemt wanneer zij mij verwelkomt als nieuwe werknemer. En helemaal niet als de inhoud van deze opleiding niets te maken heeft met deze droombaan.

In een flits van een seconde kom ik met de oplossing. Er lopen namelijk al aardig wat senior werknemers binnen bedrijf A met dure opleiding A op hun CV.
Ik zeg: "Ik begrijp dat dure opleiding A binnen deze organisatie nuttig is, maar ik wil mij kunnen differentiëren ten opzichte van mijn collega's. Daarom is het misschien handiger als ik goedkope opleiding B ga volgen. Deze opleiding is wellicht minder specifiek voor onze werkzaamheden, maar bijna niemand heeft deze opleiding nog gedaan. En hij komt zeker van pas."

Vooral bij mijn nieuwe werkgever. Maar daar jok ik dan nog maar even over.